Kijkje achter de schermen: de bezichtiging

Jullie zijn jullie zoektocht gestart én hebben inmiddels wat woningen gevonden. Dan is het nu tijd om een bezichtiging aan te vragen. Wat komt er hier bij kijken? In dit derde blog in onze reeks ‘een kijkje achter de schermen’ vertellen we jullie er alles over.
 

Aanvragen van de bezichtiging

Daar is zij dan, jullie droomwoning. Staat zij op funda? Dan vraag je heel eenvoudig de bezichtiging aan via de knop ‘Plan een bezichtiging’. Na het klikken op de knop, krijg je een invulveld. Vul dit volledig in en geef desgewenst jullie voorkeur op voor een dagdeel. Na het indienen van het formulier wordt dit naar de makelaar verstuurd en krijg jij een kopie op het door jou ingevulde mailadres. De makelaar neemt vervolgens telefonisch of per mail contact met je op voor het inplannen van de bezichtiging. Staat de knop er niet, dan kan je uiteraard contact met de makelaar opnemen door te mailen of te bellen. Hebben jullie het huis op de website van een makelaar gevonden? Neem dan telefonisch of per mail contact met de makelaar op. Vermeld daar uiteraard bij in welke woning jullie interesse hebben.
 

Het inplannen

De makelaar zal in overleg met jou de opties doornemen. Afhankelijk van de animo voor de woning zijn er diverse mogelijkheden:
  • Op afspraak
  • Inloopmoment
  • Open huis
Het doel hiervan is tweeledig: enerzijds is het zo optimaal mogelijk gebruik maken van de beschikbare tijd. Tijd van de verkopers (zij moeten nl. het huis netjes voorbereiden), de makelaar (voor de begeleiding) en voor de kopers (iedereen wil graag persoonlijke aandacht tijdens de bezichtiging). Anderzijds het overzichtelijk houden van de geïnteresseerde kopers, het niet onnodig uitsmeren van de verkooptijd én zoveel mogelijk kijkers de mogelijkheid geven om de woning te bezichtigen.
 

De bezichtiging

De bezichtiging is gepland. Bereid je dan goed voor. Neem jullie eerder geschreven checklist er zeker bij en controleer nogmaals aan welke eisen de woning voldoet of niet voldoet. Neem dit mee tijdens jullie rondje door het huis.

Stel een lijst met vragen op: is het eigendomsgrond, grenst de tuin aan de sloot: wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud van de sloot, braakliggende grond vlakbij: wat gaat daarmee gebeuren. Maar ook welk onderhoud is uitgevoerd, hoe is de buurt en hoe zijn de buren, hoe is de zonligging van de tuin, kan je goed parkeren in de buurt?

Wanneer is jullie bezichtiging gepland? Hou rekening met het dagdeel. Niet ieder dagdeel is nl. hetzelfde. Ga wat eerder of blijf wat langer om in de buurt rond te hangen en te kijken hoe het leven in de straat en omliggende straten zich ontvouwt. Jullie zien dan ook of er voldoende parkeerplekken zijn en hoe bijvoorbeeld de zon staat. Is de woning in de buurt van jullie huidige woning gelegen, dan kunnen jullie dit in de periode tussen jullie aanvraag en de daadwerkelijke bezichtiging doen. Zo verliezen jullie geen kostbare tijd om na de bezichtiging over te gaan tot de koop van de woning. Mits het ook na de bezichtiging nog steeds jullie droomwoning is!

 

Onverwacht verhinderd?

Uiteraard stellen jullie alles in het werk om jullie droomwoning eindelijk te kunnen bezichtigen. Maar wat als je nu toch onverwacht verhinderd bent? Om wat voor reden dan ook? Je neemt zo snel mogelijk contact op met de verkopende makelaar om jullie initiële afspraak te verplaatsen. Doe dit echter zo snel mogelijk. Een no-show kan namelijk echt niet! Niet voor jezelf, maar ook niet voor de makelaar, de verkopers of andere potentiële kopers.

De makelaar kan de vrijgekomen ruimte gebruiken om een andere potentiële koper in te plannen. Of om de tijd anders nuttig te besteden in plaats van te wachten op iemand die door omstandigheden niet komt opdagen. De verkoper heeft tijd en energie gestoken in het netjes maken van het huis, zodat jullie een compleet beeld krijgen van de mogelijkheden van het huis. En andere kopers krijgen zo ook de kans om de woning te bezichtigen.

Kortom: kunnen jullie niet (of willen jullie niet meer omdat jullie een andere woning hebben gezien) bel of mail dan altijd de verkopende makelaar zo snel mogelijk! Sommige makelaars zijn inmiddels overgegaan tot het rekenen van een no-show vergoeding. Wil je deze rekening niet in je mailbox krijgen, bel dan tijdig af.

 

Tweede bezichtiging

Zit de eerste bezichtiging er op en zijn jullie nog steeds enthousiast? Neem dan een aankoopmakelaar in de hand voor het vervolgtraject. Vraag een tweede bezichtiging aan en ga er samen met jullie aankoopmakelaar heen. De makelaar weet waar hij op moet letten en welke vragen hij kan/moet stellen. Op deze manier komen jullie ook te weten of de vraagprijs reëel is, of er verborgen gebreken zijn, wat eventuele addertjes onder het gras kunnen zijn. De aankoopmakelaar neemt jullie vervolgens het hele traject uit handen: van bieden tot voorbereiden koopakte en de afspraken bij de notaris.
 

Meer weten?

Willen jullie meer weten over hoe een bezichtiging werkt? Wat een aankoopmakelaar doet? Of hebben jullie een woning tussen ons aanbod gezien? Neem dan contact met ons op en we helpen jullie graag verder.